Pracovní paměť, aneb co dělat když už nejsme Jedničkou.

24.01.2013 12:27

Před několika měsíci se má starší dcera vrátila ze školy zdrcená. Ačkoliv se doma na písemku z matematiky připravovala, nestihla vypočítat tři příklady a u těch, které dokončila, si nebyla jistá, zda dospěla ke správnému výsledku. Byla to pro ní neobvyklá situace a nový pocit prohry. Až do té doby ji na úspěch ve škole stačila minimální příprava.

Začala jsem pátrat, kde by mohlo být jádro problému. Nedělala jsem si iluze, že její příprava do školy je perfektní a dokonalá. Ale na druhou stranu v páté třídě  po ní ještě nechtějí nadstandardní výkony a na učivo stačí i děti s různými poruchami učení. Co tedy může za její neúspěchu?

Přečetla jsem si „zaručené“ návody, jak rozvíjet inteligenci dítěte, jak přistupovat, aby dětem šlo učení hladce. Nic z toho mi však nepřipadalo nové, anebo rozdílné od toho, k čemu jsem dceru vedla a co už intuitivně dělala sama.

Až po nějaké době jsem narazila na článek v časopise Osobní rozvoj pod názvem Naděje pro děti i jejich rodiče s podtitulem Špatné známky na základce neznamenají neúspěch v životě. S chutí jsem se dala do čtení.

Dozvěděla jsem se, že „dostatečná“ výše IQ možná předurčuje premiantství v klasickém školství, ale nerozhoduje o tom, jak úspěšné budou naše děti později ve svém životě. Daleko větší význam má pracovní paměť, která souvisí s výkonností, tedy se samostatným a účelných jednáním, se schopnostmi řešit problémy, plánovat, organizovat. Zahrnuje také nadhled a pomáhá regulovat naše jednání.

Jinými slovy je pracovní paměť prostor, ve které probíhají myšlenkové procesy týkající se aktuálního problému, anebo úkolu. Bez dobré pracovní paměti nejsme schopni napsat diktát, rychle počítat, učit se cizí jazyk, řešit každodenní záležitosti. A co mne zaujalo nejvíce, byl fakt, že se dá pracovní paměť lehce rozvíjet a zlepšovat pomocí kognitivního tréninku.

Takový trénink je vhodný i pro děti s nejrůznějšími poruchami učení a chování. Také dospělí a zralejší, kteří mají pocit, že v určitém směru zaostávají, mohou na své pracovní paměti aktivně pracovat a tak růst.

A protože růst je moje oblíbená činnost :-) , začaly jsme s dcerou rozvíjet naši pracovní paměť tady: www.brainjogging.cz  Některé prameny uvádějí, že již za 6 týdnů každodenního 20minutového tréninku, dochází k výraznému zlepšení mentálních funkcí. Uvidíme, jaký vliv bude mít takový trénink na známky v dceřině žákovské knížce. I když žádný pozitivní posun v tomto směru nezaznamenáme, věřím, že vypracovaná pracovní paměť nám oběma velmi prospěje.

Pojďte si také hrát ať je dosahování cílů s naší vynikající pracovní pamětí snazší a máme se všichni zase o kousek lépe.

Máte nějaké jiné metody, triky nebo tipy, jak udržovat svůj mozek v kondici? Podělte se prosím.